شهر حسن آباد مرکز بخش جرقویه علیاء با وسعت 3،200،000مترمربع درجـنـــوب شرق استان و درفاصله 115 کیلومتری شهر اصفهان در طول 49ً 37 50 درجه شرقی و عرض جغرافیایی 25ً 8 42 درجه شمالی واقع شده و دارای آب و هوای شهر گرم وخشک و دارای بارندگی کمی است . تابستانهای گرم و زمستانهای خشک و سرد از جمله ویژگیهای آب و هوای شهر حسن آباد است . و لی علیرغم قرارگرفتن در دل کویر ، این شهر از لحاظ جاذبه های گردشگری دارای غنای بالای است که تاکنون هرگز به این جاذبه ها هیچ توجهی نشده است و چنانچه در این خصوص ساماندهی لازم در خصوص تامین زیرساختهای اولیه انجام شود در کنار آثار دیدنی شهر اصفهان ، این منطقه نیز می تواند به یک قطب بزرگ گردشگری استان اصفهان و بلکه کشور مبدل شود. از جمله پتانسیل های بالقوه گردشگری این شهر ، وجود تپه های ماسه ای زیبا ، بکر و منحصر به فرد در این شهر است که در اکثر ماه های سال می تواند پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشد. طبیعت این مجموعه بسیار دلنشین ، دیدنی و زیبا است و در شب هنگام به خصوص در فصل بهار و تابستان سکوت و شکوه و زیبایی آسمان کویر، منظره ای بی بدیل در دل کویر آفریده است . در کنار این زیبایی ها ، خاصیت درمانی این ماسه زارها نیز قابل بررسی است . متاسفانه خطری که این روزها طبیعت و محیط زیست این منطقه را تهدید می کند خشکی زاینده رود و درنتیجه خشک شدن تالاب گاوخونی است که این موضوع باعث ازبین رفتن رطوبت موجود ماسه زارها شده است و درصورت از بین رفتن رطوبت این تپه های ماسه ای ، باعث حرکت این ماسه ها به سمت مناطق مسکونی و نابودی کشاورزی مردم این مردم خواهد شد. 
در کنار تپه های ماسه ای ، آثار قدیمی و باستانی نیز در شهر وجود دارد  که مهمتر از همه ، بنای قدیمی و منحصر بفرد "دژکوه حسن آباد" است این بنا که می توان گفت نماد تاریخ کهن و دیر پای مردم این دیار است ، در ضلع شمال غربی شهر حسن آباد و در بالای تپه ای به همین نام و در منطقه قدیمی و باستانی شهر واقع شده است. دژکوه شامل یک برج بلند و دو برجک یا ساختمان کوچک همجوار آن می باشد. (شاید ساختمان های کوچک و مخروبه کنار برج اصلی ، انبار یا محل استراحت نگهبانان بوده است ) گویا این بارو و ساختمانهای جدا از هم، در گذشته به وسیله ی دیوارهای بزرگی به هم دیگر متصل بوده اند و قلعه و دژ مستحکمی را تشکیل می دادند. در ساختمان این باروها از خشت های بزرگ 40×40×10 سانتی متر در ابعاد خشت های ساسانی استفاده شده که هم اندازه ی خشت های بکار رفته در ساختمان «آتشگاه» در اصفهان است . 
برج های کبوتر ، خانه های قدیمی، قنوات ، چشمه های خود جوش ، ... از دیگر آثار دیدنی شهر هستند که نیاز به توجه بیشتری دارند در غیر این صورت نابودی انها در آینده ای نزدیک دور از انتطار نیست. 
لازم به توضیح است از جمله امکانات موجود در این شهر به منظور توسعه جاذبه های گردشگری می توان به وجود راههای دسترسی بسیار خوب تا مرکز استان (شهر اصفهان ) ، آب ، برق ، گاز ، تلفن و... اشاره نمود . 

************************************************************************


یکی از ابنیه های قدیم حسن اباد و جرقویه (گرگویه) مجموعه تاریخی دیزی کوه (دژکوه) می باشد. مجموعه ای که بیش از هر نقطه ای در این بخش خودنمایی کرده و دیدگان هر تازه واردی را به خود جلب میکند.در سالیان گذشته به علت عوامل محیطی و تاثیرات آب و هوایی قسمت اعظم این بنای قدیمی رو به هدم و نابودی گذاشت بطوریکه در حال حاضر یک بنای برجای مانده که آن هم در معرض فرسایش و نابودی است سایر بخش ها به زحمت قابل رویت می باشد.

مناطق کیا ها تووش ، شیدان و ضلع شمالی (پشتی ) دیزیکوه از مناطقی هستند که تمدنی دیرینه دارند و این محله را میتوان از قرائن و شواهد متعددی همچون سنگ نوشته های مختلف و مشخصا سنگ نوشته پادشاهی جم (جمشید ) که به تهران منتقل شده ، گورستان دیزی کوه خانه های تووش و مسجد برجای مانده از 

آن،قلعه و برج و باروهای این منطقه ، آتشکده ، چشمه سار ها و منابع متنوع دیگر دریافت.

 

شهر حسن آباد (جرقویه علیا)

موقعیت جغرافیایی:

شهر حسن آباد در جنوب شرق استان اصفهان در فاصله 115کیلومتری مرکز استان مرکز بخش جرقویه علیا و تنها نقطه شهری این منطقه می باشد.این شهر با وسعت 3200000 متر مربع (320 هکتار) در 52 درجه و 37 دقیقه و 28 ثانیه طول جغرافیایى و 32 درجه و 22 دقیقه و 2 ثانیه عرض جغرافیایى و در ارتفاع 1552 مترى ازسطح دریا بر روی دشتی نسبتا مسطح بدون برجستگی خاصی واقع گردیده است. این شهر رااز نظر آب و هوایی می توان جزء مناطق مرکزی و شرقی ایران دارای آب و هوای  گرم و خشک با متوسط بارندگی 110 تا 140 میلیمتردر سال با تابستان های نسبتا گرم و سوزان و زمستان سرد و خشک  وقرار گرفتن تالاب گاو خونی در مجاورت این شهر هوای این نقطه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و شدت گرما و تبخیر شدید مانع ایجاد بارندگی در این نقطه می باشد. بلندترین کوه و ارتفاع در این نقطه کوه چاه خزانه با ارتفاع 1860 متر در جنوب غربی شهر میباشد و درمقابل در تپه های ماسه ای در شرق حسن آباد تپه هایی با ارتفاع کم نظیر  30  تا40 متر به چشم می خورد.